Start » Uppsala

Uppsala

Uppsala är Sveriges fjärde största stad. Det är en stad som andas av framtidstro. Kanske är det alla studenter som får staden att sjuda av liv? Kanske är det påminnelsen vi får, när fornminnen blandas med moderna bostäder och stadsliv, att bara vi gör något bra kommer spåren efter oss att bevaras i tusentals år? Uppsala är en av de äldsta städerna i Sverige och än idag en av de populäraste orterna. Att staden är så populär beror på flera faktorer. Världen ligger runt hörnet med närheten till Arlanda. Det finns jobb att försörja sig på och huvudstaden ligger nära. Dessutom finns det ärorika universitetet som lockar tusentals studenter årligen.

Uppsala med det legendariska universitetet

Uppsala är ett gammalt lärosäte. Staden huserar Nordens äldsta universitet som grundades den andra juli 1477. Flera av Sveriges främsta vetenskapsmän har genom epokerna vandrat genom universitetets långa korridorer. Sveriges mest kända vetenskapsman är utan tvekan Carl von Linné och 1741 blev han professor i medicin. Det går att säga att Carl von Linné är Uppsalas son och han gör sig ständigt påmind runt om i staden och inte enbart på universitetet. En annan känd Uppsalabo är Anders Celsius, mannen som flyttade nollan till fryspunkten. Universitet har fostrat flera framstående personer, både regenter och nobelpristagare har fått sina utbildningar här.
Bild över Uppsala och domkyrkan
Uppsalas universitet är ett av de mest respekterade i Europa. Det finns hundratals utbytesavtal med utländska universitet vilket skänker en internationell anda. Varje år börjar cirka 10 000 studenter att studera på någon av de utbildningar som erbjuds. Även på fritiden genomsyras studentlivet av universitetet. Kårlivet anses vara ett av de bästa i Sverige. Traditionen med kårliv och studentföreningar har långa anor. Redan 1663 legaliserades studentnationerna. Det finns sex stycken godkända nationer som alla uppfyller en viktig del av studenternas sociala liv i Uppsala. Studentkårerna erbjuder studenterna förmånliga priser på mat och dryck, men ger även en möjlighet att utöva sitt intresse oavsett om det är musik eller teater.

Uppsala då och nu

Uppsalas historia är lång och staden hette tidigare Östra Aros vilket syftar till Fyrisåns utlopp. Sitt nuvarande namn fick staden då ärkebiskopssätet flyttades från det vi idag känner som Gamla Uppsala. Det är en gammal kultplats där det en gång fanns ett tempel där vikingarna kunde dyrka sina asar. Än idag finns lämningar från forntiden som kanske är mest känd genom Uppsalas högar. I staden har flera viktiga och avgörande händelser ägt runt genom historien. Det var här drottning Kristina abdikerade och beslutet om att Sverige skulle delta i det 30-åriga kriget togs. Flera stora och pampiga byggnader vittnar om hur viktig staden varit, och är än i dag.

Uppsala är en stad där historien är väl införlivad med den moderna arkitekturen. Varje epok och byggnadsstil har lämnat ett minne efter sig som är självklar i stadsbilden. Nya kvarter växer idag fram kring Årummet för att möta befolkningsökningen. Studenterna väljer allt oftare att stanna i staden efter sina avklarade studier. Idag är Uppsala en pulserande stad och inte alls lika segregerad som den en gång var. Tidigare bodde arbetarklassen i stadens östra delar och akademikerna i den västra. Nu har mycket smällt samman till ett härligt potpurri. Det finns ett rikt föreningsliv som för samman människor med liknande intressen. Gillar du blommor finns det gott om trädgårdsföreningar i Linnés stad, och du kan även besöka Sveriges äldsta botaniska trädgård. Det finns många spännande caféer och restauranger i staden, både nya och gamla där några av historiens stora tänkare fikat.

En stad med egen identitet

I modern tid har Uppsala legat i skuggan av Stockholm, men på senare tid har staden hittat sin egen identitet. Goda förbindelser till huvudstaden och Arlanda flygplats innebär att allt fler besökare hittar hit och låter sig charmas av den historiskt viktiga och vackra staden. Arrangemang, som exempelvis Valborgsmässoafton, får utomsocknes att vallfärda till Uppsala snarare än tvärtom. Studenterna sätter sin prägel på staden och gör den både avslappnad och pulserande. De många föreningarna i staden välkomnar folk och får dem att trivas även efter examen. Staden tillhör inte längre enbart studenterna, utan idag trivs både barnfamiljer och karriärsfolk. Det ter sig som staden med den tusenåriga historien kommer att fortsätta locka folk i väldigt många år till.